Een stomend avondje

Keukenprinses. C'est moi. Ik kook en bak graag, heel graag. Dat kunnen mijn vrienden en collega's wel beamen. Ik was dan ook heel blij toen ik een tijdje geleden uitgenodigd werd voor een stomend avondje in de AEG-showroom in Brussel.

Samen met een aantal vlottebloggende keukenprinsessen en één koene keukenprins werd ik ondergedompeld in de boeiende wereld van het stoomkoken.

Bloggers in the house: fototoestellen en smartphones in de aanslag!

AEG heeft op dit moment vier verschillende types stoomovens voor huiselijk gebruik: van een exemplaar dat ideaal is voor thuisbakkers (Stoom zorgt voor een betere rijs en een heerlijk krokante korst) ...


... tot een exemplaar met de nieuwste snufjes (o.a. voorgeprogrammeerde inspirerende recepten).

Na de theorie volgde het plezantste gedeelte: onder leiding van de getalenteerde chefkok Christophe Nachtergaele (één van de chefs van de AEG Cooking Club) mochten we zelf de handen uit de mouwen steken.


Aan den lijve ondervonden we hoe makkelijk zo'n stoomoven werkt en vooral  ... hoe heerlijk de gerechten zijn die je ermee creëert. Om duidelijk het verschil te proeven werden bepaalde producten zowel traditioneel als gestoomd bereid. De intense smaakbeleving en het uitzicht (Je eet immers ook met je ogen.) maakten meteen veel duidelijk.


Sous-vide koken (ingrediënten worden eerst vacuüm getrokken)  wordt heel vaak toegepast in restaurantkeukens. Het is een bijzondere manier van koken waarbij je de smaak en de voedingswaarde van je ingrediënten veel beter kan behouden. Ook dat wordt nu in je eigen keuken mogelijk dankzij de stoomoven.


We waren het allemaal roerend eens: de bereiding met de stoomoven zorgt ervoor dat je je gerechten naar een hoger niveau kan tillen. Een heerlijk driegangenmenu werd zo op tafel getoverd. We genoten met alle zintuigen!

de eerste Vlaamse asperges van 't seizoen & een perfect gepocheerd (op 62°C) eitje
lamsvlees & groentjes
crème brûlée
Ik kwam dolenthousiast thuis en wist mijn grote Bourgondiër van een echtgenoot te verlekkeren met mijn verhalen. Waar ligt dat verlanglijstje ook al weer?

Koken en eten ... Dat is genieten!

Hoe zit het met jullie stomende ervaringen? Iemand leuke tips, recepten, bijzondere weetjes ... ?


Reacties

  1. Net nu onze nieuwe keuken besteld is en we besloten om de stoomoven te schrappen... Damn.
    Het zag er een superleuke ervaring uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een superleuke én lekkere ervaring! Deze stoomovens werken ook als gewone heteluchtovens. Je hoeft dus maar één apparaat te installeren. Misschien toch maar eens te overleggen met jullie keukenbouwer?

      Verwijderen
  2. oh, leuk verslagje! Ik vond het echt een fijne ervaring en leuk om zulke dingen te lezen nu! :) Hopelijk tot een volgende keer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ook fijn om jou te leren te kennen. Tot gauw!

      Verwijderen
  3. Amai, je hebt de liefde voor stoomovens zwaar te pakken! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was eerst ook wat sceptisch, maar na die avond ben ik helemaal om. Je ziet, proeft, kortom ervaart echt de verschillen. ;-)

      Verwijderen
  4. Ik heb met een Miele stoomoven gewerkt wat geweldig was.Ik ben fan van stoomkoken maar een zelf kopen zit er niet meer in jammer genoeg :-(

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!

Populaire berichten van deze blog

Cisse & co

Belgische Zonen

Koesterplekjes